Obtinerea produsului
Def.: Produsul
reprezinta un ansamblu de elemente fizice, chimice, estetice, emotionale si
psihologice reunite intr un tot unitar si identificabil, ansamblu de elemente
cumparat de cineva in vederea satisfacerii unor nevoi materiale sau spirituale.
El are mai multe fatete. Astfel,
producatorul vede proprietatile fizice ale produsului, specialistul in
marketing vede utilitatea lui pt consumator si care conteaza cu adevarat in
procesul schimbului pe piata.
Pozitia
unui produs reprezinta modul in care respectivul produs este definit de
consumatori pe baza atributelor lui importante, adica locul pe care pe care
produsul respectiv il ocupa in mintea clientilor , in raport cu produsele
concurentilor.
Produsul nu este numai un articol
fizic, ci un complex de elemente.
Componentele
unui produs :
- componente corporale - vizeaza
substanta materiala si structura fizico-chimica a produsului sau
ambalajului (ex : materialele constitutive, structura, forma,
culoarea, calitatea finisarii etc)
- componente acorporale – elemente care
nu au un corp material nemijlocit, precum : numele, marca,
instructiuni de utilizare, garantie, conditii de livrare si transport,
pretul, conditii de plata si credit etc.
- componente comunicationale –
ansamblul de informatii pe care producatorii si distribuitorii le
difuzeaza in directia potentialilor clienti, mesajele ce contureaza
imaginea publica a produsului si a marcii, publicitatea, promovarea
vanzarii etc
- imaginea produsului – simtamintele in
plan personal si social, fata de produs, in randul utilizatorilor. Cand
imaginea produsului este clara, pozitiva, diferentiata, acesta se impune
in raport cu celelalte produse si confera consumatorului sau
utilizatorului un anumit statut social, cultural, profesional. Daca
imaginea este negativa, produsul este compromis.
Ciclul de viata al
produsului are
urmatoarele etape sau faze :
- faza de cercetare-inovare, creare
- lansare/introducere pe piata
- crestere
- maturitate
- declin sau disparitie de pe piata
In faza de
introducere
produsul este nou, consumatorii sunt sceptici, fiind achizitionat numai de
clientii inovatori (primii cumparatori ai unui produs nou). Incasarile sunt
reduse, cresterea vanzarilor lenta, in timp ce cheltuielile de promovare sunt
ridicate; pe ansamblu, in aceasta etapa, firma inregistreaza pierderi
financiare ale produsului. Daca produsul nu satisface asteptarile
consumatorilor care l-au testat si nu vor repeta achizitia, vanzarile se vor
diminua. Produsele
nesatisfacatoare vor fi imbunatatite sau retrase de pe piata.
Faza de
crestere:
daca produsul satisface nevoile clientilor, vanzarile vor inregistra cresteri -
prin atragerea de noi clienti. Pe masura ce vanzarile cresc mai rapid decat costurile,
firma obtine profit. Daca produsul se bucura de succes, pe piata apar
concurentii; acestia, de multe ori, copiaza ideea de baza (sau introduc si
unele caracteristici noi).
Maturitatea: este etapa in care, datorita
faptului ca din ce in ce mai putini cumparatori noi achizitioneaza produsul,
cresterea vanzarilor incetineste sau stagneaza; concurentii lupta pentru
atragerea clientilor si se manifesta un razboi al preturilor, care submineaza
profiturile obtinute. Pe masura ce concurenta se intensifica, competitorii
ineficienti sunt eliminati de pe piata.
Saturatia apare in timpul etapei de
maturitate, in momentul in care cresterea vanzarilor a incetat. Dimensiunile pietei nu mai
cresc, vanzarile constand doar in cumparari repetate ale clientilor existenti
sau in cumparari de inlocuire. Profitul poate fi ridicat daca costurile vor fi
mentinute la un nivel acceptabil (urmare a economiei de scara - atat in ceea ce
priveste productia, cat si activitatile promotionale).
Declinul: este perioada in care
vanzarile scad, concurenta se intensifica (firmele ramase isi disputa un numar
din ce in ce mai redus de cumparatori), profitabilitatea scade - datorita
reducerii preturilor de vanzare si restrangerii gamei de produse oferite. Firma
trebuie sa decida: se retrage sau se mentine pe piata cu acele articole ramase
inca pe gustul celui mai mare segment de clienti fideli.
Fiecarei faze
CVP ii corespunde un obiectiv principal de marketing:
- in faza de lansare: dobandirea de notorietate (produsul sufera numeroase modificari);
- in faza de crestere: cresterea vanzarilor/cotei de piata (eforturile de promovare sunt insemnate);
- in faza de maturitate: cresterea profitului si mentinerea cotei de piata (pentru a raspunde cat mai bine asteptarilor clientelei este necesara extinderea gamei);
- in faza de declin: reducerea cheltuielilor si culegerea ultimelor rezultate (restrangerea gamei, intrucat produsul nu mai corespunde cerintelor pietei)
- in faza de lansare: dobandirea de notorietate (produsul sufera numeroase modificari);
- in faza de crestere: cresterea vanzarilor/cotei de piata (eforturile de promovare sunt insemnate);
- in faza de maturitate: cresterea profitului si mentinerea cotei de piata (pentru a raspunde cat mai bine asteptarilor clientelei este necesara extinderea gamei);
- in faza de declin: reducerea cheltuielilor si culegerea ultimelor rezultate (restrangerea gamei, intrucat produsul nu mai corespunde cerintelor pietei)
Obtinerea produsului presupune o activitate constanta in
ce priveste controlul calitatii lui; proprietatile lui trebuie mentinute in
timp.
Potrivit
conceptului de ‘calitate totala’,
calitatea produselor si a productiei trebuie asigurata pe toate etapele si
fazele realizarii produsului, incepand cu primirea comenzii de la client, continuand cu procesul de
realizare a acestuia si terminand cu predarea comenzii la consumatori.
Merceologie = disciplina care studiaza
proprietatile marfurilor in vederea stabilirii calitatii lor si a conditiilor
de pastrare
Marketing= ansamblu de metode si
tehnici care au ca obiect studiul cererii consumatorilor si satisfacerea
acesteia.
Conținutul este foarte bine structurat.Felicitări!
RăspundețiȘtergereMulțumesc
RăspundețiȘtergereE bun continutul dar, mi ar fi placut sa abordati si etapele procesului de productie a unui produs.In fond vorbim de obtinerea produsului, nu numai despre caracteristicile acestuia.
RăspundețiȘtergereVă dresc mult succes!
RăspundețiȘtergereMultumesc!
ȘtergereAș fi vrut să știu ce se scrie mai exact la cele 4 componente mai exact componentele comunicaționale și imaginea produsului .
RăspundețiȘtergereva pup
RăspundețiȘtergeremersi! Asa buna e prezentarea? 🙂 La multi ani!
Ștergere10 H e baza
RăspundețiȘtergere🙂 toti mi ati fost dragi si aveati calitati. In ce domeniu te ai specializat?
Ștergere